• Ponedeljak - Petak : 08:00 do 20:00
  • Subota : 08:00 do 14:00

Saveti lekara

Šta je petni trn i kako ga lečiti?

Petni trn je izazvan izmeštanjem kalcijuma na kosti koja se formira na donjoj strani pete. To može biti malo koštano ispupčenje, ili skup sitnih izraslina nepravilnog oblika, koji se naziva kalkaneum. Petni trnovi su ponekad bolni i opisuju se kao osećaj uboda nožem u petu – a nekada su neopaženi i mogu se otkriti samo rendgenskim snimanjem.

Često se petni trn meša sa plantarnim fascitisom zato što je znanje o petnom trnu donekle ograničeno. Petni trn se obično javlja kod sredovečnih žena i muškaraca, iako se može naći kod ljudi svih starosnih dobi. Dešava se i da ljudi imaju petni trn, a da ne znaju, oko 70 odsto pacijenata sa plantarnim fascitisom koji osećaju nelagodu otkriju da imaju i petni trn kada se izvrši rendgendsko snimanje.

Šta izaziva petni trn?

Proces formiranja kosti započinje kada je peta podvrgnuta stalnom pritisku, što je tipično među mnogim sportistima, atletičarima, pa čak i ljudima koji počinju da džogiraju ili hodaju posle dosta godina neaktivnosti. Kako bi se tkivo koje okružuje petu zaštitilo od stalnog pritiska i istezanja, ćelije koje su određene za formiranje kosi migriraju do problematičnog mesta gde počinju da smeštaju kalcijum, što dovodi do stvaranja petnog trna. Ova izgradnja kalcijuma na dnu petne kosti je proces koji se obično dešava tokom perioda dugog bar nekoliko meseci.

Neki od uzroka petnog trna su i:

- neuobičajeno i nakrivo šetanje, koje stvara dodatan stres na kost pete, ligamente i nerve,
- trčanje, džogiranje i skakanje, posebno po tvrdoj podlozi,
- loša obuća,
- prekomerna težina i gojaznost.

Simptomi petnog trna

Češća je situacija da ne postoje nikakvi znakovi i simptomi i da nećete osećati bol. Ovo je zato što petni trn nije oštar ili špicast deo kosti, suprotno uobičajenom verovanju. Oni si glatki i ravni, kao i ostale kosti. Zato što već postoji tkivo na mestu gde se javlja petni trn, ponekad se tkivo upali, tako vodeći do brojnih simptoma kao što su hronični bol u peti koji se javlja tokom džogiranja ili šetanja.

Još jedan uzrok petnog trna dolazi od razvoja novog tkiva oko koštanog trna, koji se ponaša kao jastuče preko dela koji je pod stresom. Kako ovo tkivo raste, ono zauzima više prostora od petnog trna što dovodi do manje prostora za mrežu tetiva, nerva, ligamenata i podržavajućeg tkiva. Ove bitne strukture u stopalu imaju ograničen prostor zbog izgradnje kalcijuma, što vodi ka oticanju ili crvenilu stopala, kao i jakog bola koji se pogoršava vežbanjem.

Bol izazvan petnim trnom može biti oštar prodirući bol kada počnemo da vežbamo nakon dugog perioda odmaranja. Ponekad se bol smanji, ali se opet pogorša ako džogiramo ili skačemo. Nekada ljudi ovaj bol opisuju kao da im neko zabada iglu u petu čim ustanu ujutru.

Konvencionalno lečenje

Konvencionalno lečenje petnog trna obično podrazumeva odmor, vežbe istezanja, stavljanje leda i korišćenje antiinflamatornih lekova. Mnogim ljudima je teško da se ne bave nekom fizičkom aktivnošću svakodnevno, a ovo produžava trajanje petnog trna i tera ljude da se oslanjaju na antiinflamatorne lekove na duži period vremena. Ovo može biti štetno po njih zbog brojnih nuspojava koje dolaze sa korišćenjem ovih lekova, uključujući i gastrointestinalne probleme.

Još jedan vid lečenja jeste steroidnom injekcijom. Ovaj tretman, međutim, nije uvek efikasan zbog brojnih struktura koje se nalaze u peti, čineći samo davanje injekcije težim. Ako ovaj tretman ne prođe dobro, može čak i da pogorša prvobitne simptome.

U nekim slučajevima, petni trn se uklanja operacijom nakon rendgenskog snimanja. Iako je operacija često efikasna, to je skupa procedura koja dosta traje. Čak i nakon operacije, petni trn može da se obnovi, ukoliko pacijent nastavi da vodi život koji je doveo do problema. Iz ovih razloga, mnogi ljudi koji razvijaju bolne petne trnove tragaju za prirodnim lekovima za bolove u zglobovima i kostima.

Operacija nije potrebna kako bi se izlečio petni trn, tačnije više od 90 odsto ljudi ima bolje rezultate sa neoperativnim lečenjem. Ako neoperativne metode ne uspeju da izleče simptome nakon 12 meseci, tek tada bi trebalo razmisliti o operaciji kao načinu olakšavanja bola i vraćanja pokretljivosti.

Naravno, postoje i komplikacije ovakve procedure, uključujući nervni bol, stalnu utrnulost u toj oblasti, infekciju, ponovni bol u peti i ožiljke.